AFVALLEN

20 Kilo Afvallen: Dit keer mét resultaat

Nes Bounou, Gedrags en- voedingscoach bij DEDUCATED

10 Oktober 2020

 

Twintig kilo afvallen: het lijkt een oneindig traject, met veel gezwoeg, geploeter en gemopper. Dus, waarom zou je er eigenlijk aan beginnen? Toch is dat een belangrijke vraag om te stellen. Naast de algemene voordelen (zoals meer energie, een betere gezondheid en je comfortabel voelen in je lichaam), hebben we allemaal onze persoonlijke beweegredenen. Die zijn uniek – uniek voor jou!

Schrijf ze eens op. Welke drie redenen zijn voor jou het belangrijkst om die twintig kilo kwijt te raken? Wil jij meer zelfvertrouwen? Meer vrijheid? Wil je (weer) achter je (klein)kinderen aan kunnen rennen? Wil jij oud worden zonder die lichamelijke klachten? Of wil jij simpelweg het lichaam creëren waar je zo lang van gedroomd hebt? 

Je verdient het om die nieuwe versie van jezelf te ontdekken. 

We hebben drie tips voor jou op een rij gezet waarmee jij alvast aan de slag kunt gaan. Deze drie tips helpen je niet met alleen een gezonder lichaam te krijgen, maar geven je ook een boost in je zelfvertrouwen. 

Tip 1: Begrijp dat jouw lichaam uniek is.

Ieder lichaam is uniek, ieder mens is uniek en iedere wens is uniek. Daarom is het van belang om individueel te werk te gaan. Wat voor je partner, moeder of vriend(in) werkt, werkt niet per definitie voor jou. Je kunt honderd verschillende diëten volgen. Het ene past wel jouw specifieke levensstijl, de andere niet. Hetzelfde geldt voor je workouts. Kies dus een traject uit dat bij jou past; niet alleen bij je lichaam, maar ook bij je wensen. 

Tip 2: Voorkom het jojo-effect.

Je kent het misschien wel: je hebt maandenlang gezwoegd voor je beach body, maar (irritant genoeg) kaatst je gewicht terug naar je beginstand. Juist, dat is het jojo-effect! Als een jojo gaat je gewicht op en neer – op en neer – op en neer. Met frisse moed begin je elk jaar opnieuw. Afvallen lijkt dan een uitzichtloos proces of onhaalbaar ideaal.

Afvallen zonder het jojo-effect? Dat kan. Let op het opbouwen van spiermassa, stop met (crash-)diëten en kies voor de juiste aanpak die past bij jouw leven. Ga voor een levensstijl verandering die langdurig is en vergeet de crash-diëten voor een kortstondige beach body (die slechts één zomer meegaat).

Tip 3: Vergeet je spieropbouw niet.

Pas op dat je geen spiermassa verliest tijdens je afval-traject! We willen vet verbranden, geen spiermassa wegwerken. Spiermassa zorgt namelijk voor een hoger metabolisme en is daarmee een ‘must’ voor een langdurig effect. 

Doe het samen! 

Afvallen is veel gemakkelijker wanneer jij een sociaal vangnet creëert: een team dat achter jou staat, de juiste stappen kent en jou motiveert wanneer je eigen motivatie even ontbreekt. Twintig kilo afvallen is een proces, een verandering van je levenswijze. Dat is niet niks! Door je te laten begeleiden door deskundigen sla jij twee vliegen in één klap: uitmuntende kennis van zaken en shotje extra motivatie! 

Jij verdient het om je ideale gewicht op die weegschaal te zien. Kun je een handje hulp gebruiken? Kijk dan eens bij onze trajecten.