Deducated blog

Wat is het verschil tussen een dieet en een lifestyle?


Gepost op 01 november 2017 door Deducated



Wanneer werken diëten wel
Wat de meeste diëten met elkaar gemeen hebben is het creëren van een calorie tekort. En dat is heel simpel: wanneer iemand gedurende langere periode in een negatieve energiebalans verkeerd, dan zal dit effect hebben op de lichaamssamenstelling.

Ongeacht of het calorie tekort nu gecreëerd wordt door eiwitten, vetten of koolhydraten te schrappen, of door vast voedsel te vervangen door shakes, repen of sapjes, eierkoeken te eten of eieren compleet te mijden: een calorie tekort is een calorie tekort.

De reden dat bijvoorbeeld maaltijd shakes en repen populair zijn, is simpelweg omdat dit mensen een duidelijke richtlijn geeft hoe, wat en hoeveel ze moeten eten om in een calorie tekort te verkeren.

Niet doordat de desbetreffende shake of methode de heilige graal op het gebied van afvallen is en een geheim, vet verbrandend ingrediënt bevat.

Wanneer werken diëten niet
Wat echter de nadelen van diëten zijn, zijn onderstaande gevolgen:

1. Een tekort aan essentiële nutriënten door de eenzijdigheid van de producten, het schrappen van complete productgroepen of een te lage calorie inname bij gebrek aan onvoldoende individuele aanpassingen.

2. De methode is niet langdurig vol te houden of niet flexibel genoeg, waardoor mensen terugvallen in oude patronen of de oude lifestyle.
Tekorten aan nutriënten

Bij diëten die zeer eenzijdig zijn of bepaalde productgroepen bannen (zoals plantaardige of raw food diëten die zeer laag in eiwitten en hoog in koolhydraten zijn) kan al snel een tekort ontstaan aan essentiële aminozuren, essentiële vetzuren (zoals omega-3) en vitamines, mineralen en spoorelementen.

Zo is Leucine een essentieel aminozuur wat een belangrijke rol bij de spier eiwitsynthese speelt. Plantaardige voeding bevat minder Leucine dan dierlijke producten. Dit houdt in dat vegetariërs en veganisten een hogere optimale eiwit inname nodig hebben (meer richting de 2,4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht dan 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht).

Het zijn echter bepaalde plantaardige diëten die soms zeer laag in voorgeschreven eiwitten uitkomen (soms nog geen 0,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht) wat in combinatie met krachttraining kan zorgen voor spier afbraak.

Juist in een calorie tekort is een zorgvuldige en optimale verdeling van eiwitten, koolhydraten en vetten en vitamines, mineralen en spoorelementen van groot belang.

Weinig flexibiliteit en terugval in oude patronen
Daarnaast zijn veel diëten vaak zeer beperkend en bieden weinig ruimte voor flexibiliteit, zoals een etentje buiten de deur, een BBQ, op vakantie gaan of een keer wat lekkers eten wat wat minder “gezond” is.

Niet alleen kan dit een terugval in oude patronen veroorzaken, ook worden de oude gewoontes niet aangepakt door een dieet. Het is relatief “makkelijk” om twee weken strikt te zijn met het drinken van sapjes, om vervolgens toch weer terug te vallen op de gewoonte om voor de televisie snacks te eten.

Wat is dan een lifestyle?
Het is een beetje een open deur, maar een lifestyle is letterlijk een methodiek die je langdurig kunt volhouden. Zowel fysiek als mentaal.

Het is een aanpak waarbij het lichaam een brede range aan voedingsstoffen binnen krijgt die nodig zijn om optimaal te presteren. Het is een aanpak die ruimte biedt voor flexibiliteit, om wel een keer een drankje te nuttigen op het terras of zonder schuldgevoel bepaalde producten te kunnen eten.

Bestaat die methode? Ja, zeker. Zelf werken wij met individuele en persoonlijke macronutriënt behoeftes: hierbij “krijg” je een calorie budget, afgestemd op jouw lichaam en doelen.

De eiwitten, vetten en koolhydraten kan je met producten naar wens invullen, invoeren in onze database en wij stimuleren je daarin om goede keuzes te maken en nieuwe gewoontes aan te leren.

Geen quick fix
Op die manier leer je niet alleen in de juiste verhoudingen eten, je leert ook hoe je flexibel kunt omgaan met speciale gelegenheden. En toegegeven: dat kan in het begin als meer werk of meer moeite aanvoelen dan een shake nemen en twee weken strikt diëten.

Echter, je lichaam heb je niet voor even maar voor het leven en het is aan jou om daar de hoogste zorg over te dragen. Niet door telkens te kiezen voor quick fixes en te jojo-en tussen een dieet en vervolgens weer aankomen, maar door daadwerkelijk te kiezen voor een duurzame lange termijn oplossing.

Benieuwd hoe wij bij Deducated jou daarbij van waarde kunnen zijn? Laat het gerust weten door ons een bericht te sturen.


– Team Deducated