Deducated blog

Stress: een grote invloed op jouw gezondheid!


Gepost op 10 november 2018 door DEDUCATED



Jouw manager vraagt jou en jouw collega morgen drie zaken af te hebben. Ondertussen heb je nog genoeg andere dingen te doen, en ineens slaat de stress toe: ga je het wel redden? Jouw collega is met dezelfde dingen bezig, maar lijkt kalm te zijn. Hoe kan het dat jij zit te stressen, terwijl jouw collega er niets van lijkt te merken? Stress is een breed, maar vooral een subjectief begrip. Wanneer mensen stress ervaren, gaat het om een subjectieve ervaring van een objectieve gebeurtenis. Mensen hebben de gewoonte om alles wat zij zien en meemaken op een eigen manier te interpreteren, die per persoon kan verschillen. Dit zorgt er dan ook voor dat mensen verschillend om kunnen gaan met dezelfde situaties.

Veel mensen onderschatten de invloed van stress op jouw gezondheid: langdurig stress ervaren kan enorm ongezond zijn. Maar het feit dat stress subjectief is, geeft de mens wel de gelegenheid bewust tools in te zetten om deze stress te verminderen of zelfs weg te nemen. Wanneer er gekeken wordt naar het verminderen van stress, zijn er een aantal pijlers die stress kunnen terugdringen:
- Zorgen voor regelmatige lichaamsbeweging: het is wetenschappelijk bewezen dat regelmatige lichaamsbeweging stress terug kan dringen.
- Zorgen voor goede voeding en voldoende slaap.
- Het ontvangen van sociale steun: mensen die sociaal ondersteund worden, voelen zich gewaardeerd en weten dat zij er mogen zijn. Zij zullen makkelijker omgaan met moeilijke gebeurtenissen, door de steun waar zij op terug kunnen vallen.
- Op een juiste manier omgaan met het nu: mindfulness en “savoring” (genieten). Bij mindfulness richt je jouw aandacht op het nu, en neem je een time out van negatieve, stressvolle gedachten. Savoring helpt jou om bewust te genieten van bepaalde momenten.
- Stressmanagement op twee niveaus: allereerst kun je je richten op het veranderen van triggers van stress, waarbij je gaat kijken wat er zorgt voor stress, wat je daaraan zou willen veranderen en hoe je dat kunt doen. Een tweede benadering is het veranderen van jouw reactie op stress, waarbij jij jezelf bijvoorbeeld ontspanningstechnieken aanleert, of psychologische technieken inzet op momenten dat jij stress ervaart.

Stress ervaren is logisch en niet meer dan normaal, het is een manier van jouw lichaam om met bepaalde gebeurtenissen in het leven om te gaan. Maar veel stress kan nadelige gevolgen hebben. Bij DEDUCATED wordt er ook aandacht besteed aan het verlagen van stress. Door minder stress kan je namelijk ook beter presteren.