Deducated blog

Moet je afgemat worden door een trainer om resultaat te behalen?


Gepost op 01 november 2017 door Deducated



Gewichtsverlies of het verbeteren van de lichaamssamenstelling?
Ten eerste is het belangrijk om “resultaat” te definiëren. Of beter gezegd, het verschil tussen afvallen in gewicht en het verbeteren van de lichaamssamenstelling.

Bij afvallen in gewicht maakt het niet uit waar het gewicht van afkomstig is, als het getal op de weegschaal maar een daling laat zien.

Bij afvallen in gewicht wordt er niet gekeken naar de verhouding spier- en vetmassa. Afvallen in gewicht zou prima kunnen met alleen een calorie tekort zonder krachttraining. Wat er echter gebeurd is dat er ook spiermassa afgebroken wordt.

Dames, denk maar aan de billen. Heren, denk maar aan de armen en borst.

Ook kan afvallen in gewicht gemanipuleerd worden met voeding. Wanneer iemand op zijn of haar onderhoudsniveau aan calorieën zit, maar verhoudingsgewijs meer vetten en minder koolhydraten eet zal deze persoon gewicht verliezen. Dat zal echter geen lichaamsvet zijn, maar vocht door de lagere koolhydraat inname en veranderingen in de glycogeen opslag.

Het verbeteren van de lichaamssamenstelling draait om het verlagen van het vetpercentage en/of het opbouwen van meer spiermassa. Dat is waar krachttraining (in combinatie met de juiste macronutriëntverdeling) de hoek om komt kijken.

Over krachttoename en schijnprogressie
Krachttoename is essentieel voor krachttraining, omdat een spier niet kan groeien wanneer deze niet sterker wordt. Hierbij zijn er verschillende types spiervezels te onderscheiden: langzame en snelle spiervezels, die beiden een andere training stimulus vereisen.

Bij de start van een nieuw programma vinden er binnen de eerste 2 weken neurologische adaptaties plaats waardoor een spier de belasting en training stimulus beter kan reguleren. Dit helpt met het maximaliseren van verdere krachttoename die ontstaat naarmate de training vordert.

Wat veel mensen doen is om de 4-6 weken van programma wisselen, omdat in deze periode snel krachtprogressie geboekt wordt. Echter is dit “schijnprogressie”.

Zolang je gedurende langere periode sterker wordt binnen een voor jou optimaal krachtprogramma (kijkend naar de training frequentie, het aantal sets en de repranges) zal je resultaat boeken. Mits je je calorie inname en verdeling van de koolhydraten, eiwitten en vetten ook op je lichaam en doelen afstemt uiteraard.

Wat qua training voor jou optimaal is hangt van diverse factoren zoals de training status (hoe gevorderd je bent met krachttraining ten opzichte van je genetische aanleg) en spiervezel samenstelling af. Dit is bij iedereen weer anders.

Hoe word je bij Deducated begeleid?
Bij Deducated wordt er niet hard geschreeuwd, maar er wordt wel degelijk hard getraind onder toeziend oog van de personal trainers. Iedereen hier werkt in kleine groepen aan zijn of haar individuele doelstellingen, met een zorgvuldig op maat gemaakt krachtprogramma.

We zijn eerlijk in onze feedback en we spiegelen je gedrag, maar alles gaat op basis van wederzijds respect. Je leert niet alleen wat je moet doen om resultaat te behalen, maar ook waarom.

Wij hebben gemerkt dat iemand compleet afmatten als een enorme drempel kan laten voelen en tevens geen garantie is voor het behalen van resultaat wanneer het gaat om het verbeteren van de lichaamssamenstelling.

Onder kundige begeleiding de juiste technieken aanleren, continu krachtprogressie boeken, met focus en toewijding werken aan het gewenste resultaat en een vriendelijke, persoonlijke leeromgeving bieden waar we alles onderbouwen is waar Deducated voor staat.
Meer weten?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende intake of een gratis introductie-training en ervaar zelf hoe het is om met plezier, focus en toewijding je lichaamssamenstelling te verbeteren. Of neem vanachter je laptop een kijkje in onze Personal Gym.


– Team Deducated