Deducated blog

Is alcohol een dikmaker? Pasen en andere festiviteiten!


Gepost op 02 april 2018 door Deducated



Vandaag is het tweede paasdag. Waarschijnlijk heb ook jij weer een lekker weekendje achter de rug, met uitgebreide onbijtjes, bruches, paaseitjes of chocolade paashazen tussendoor. En mischien wel de nodige alcoholhoudende versnaperingen achter de kiezen. Wellicht baal je nu van jezelf en zeg je nooit meer pasen te vieren en nog 1 druppel alcohol aan te raken.

Maar is dit realistisch? Met de kerst heb je dat toch ook geroepen?

Wat wij liever doen, is vertellen hoe je met dit soort situaties om kan gaan, omdat het zeer onwaarschijnlijk is dat je jezelf de komende jaren het terug getrokken leven van een kluizenaar aanmeet. 

Jij wilt toch ook van een vakantie, een etentje of festival kunnen blijven genieten, alleen dan wel met een strak lijf. Wij zeggen dat dit kan. Alleen als je dit beiden wilt, heb je misschien wel wat tips nodig. 

Vandaag nemen we daarom alcohol onder de loep!

Alcohol staat bekend als enorme dikmaker. Tenminste, dat is de gedachte die veel mensen hebben.

Echter, we kijken graag naar de praktijk.

De effecten van alcohol
Alcohol bevat per 1 gram 7 calorieën. Dat is meer dan eiwitten en koolhydraten per gram (4 calorieën) en net wat minder dan vetten (9 calorieën per gram). Wat dit betekent is dat alcohol een hogere energie dichtheid heeft dan eiwitten en koolhydraten per gram, maar dat zegt verder nog niet zo veel.
Veel mixdrankjes bestaan niet alleen uit pure alcohol, maar ook uit frisdrank en leveren dus ook extra koolhydraten. Dit zijn vaak “lege” calorieën: het zijn calorieën die verder geen voedingsstoffen bevatten zoals vezels en vitamines en niet voor een verzadigd gevoel zorgen.
Het is hierdoor ook relatief makkelijk om snel veel calorieën binnen te krijgen wanneer je niet op je alcohol inname let en veel zoete mixdrankjes (zoals een Baco of een cocktail) drinkt.
Ook kan alcohol trek naar een vette hap laten toenemen en zijn mensen minder geremd door de alcohol. Dit kan leiden tot een uitstapje naar de plaatselijke snackbar waar alle goede voornemens rondom voeding geparkeerd worden, wat tevens ook weer voor extra calorieën uit voeding zorgt.
Alcohol heeft daarnaast een remmend effect op de aanmaak van spier eiwit (en daarmee de aanmaak van spiermassa), waardoor het niet aan te raden is direct na het trainen flink te gaan drinken. Het kan namelijk je herstel wat vertragen, net als de opbouw van spiermassa.
Zorg er bij voorkeur voor dat je op rustdagen drinkt of dat er zo veel mogelijk tijd in uren tussen je training en het drinken zit. Ga je bijvoorbeeld ’s middags naar een festival en wil je daar een aantal drankjes nuttigen, dan kun je beter vroeg in de ochtend trainen dan vlak voor het festival zelf.

Is alcohol an sich dikmakend?
Niet zolang je gedurende de dag in een calorie tekort blijft (dus minder calorieën binnen krijgt via voeding en drinken dan je verbruikt). Gebruik het niet als vrijbrief om jezelf helemaal klem te drinken, maar af en toe een drankje hoeft niet direct je resultaat in de weg te staan.

Enkele praktische tips en aanbevelingen:
– Houd zo veel mogelijk tijd tussen het trainen en het alcohol drinken
– Zorg dat je (inclusief de drankjes!) alsnog in een calorie tekort zit de hele dag
– Zorg dat je die dag voldoende eiwitten uit voeding binnen krijgt om afbraak van spier eiwit tegen te gaan
– Blijf die dag bij voorkeur laag in je vetten in voeding
– Let op met mixdrankjes en cocktails: deze bevatten naast alcohol vaak veel koolhydraten en calorieën
– Maak slimme keuzes door bv. zoete wijn te vervangen door droge wijn of alcohol te drinken met light frisdrank of spa rood
– Let tevens op de keuzes die je maakt qua voeding met een drankje op, omdat je wellicht minder geremd bent. Zorg er bijvoorbeeld dat je thuis een maaltijd hebt klaar staan of neem zelfs iets mee voor onderweg (zoals eiwit repen). Ook is het handig als je al voorbereid bent voor de day after, zodat je niet je slechte trend doorzet en gelijk weer strak verder kunt.
– Maak het niet te gek: alle calorieën van jouw dagelijkse budget die je gebruikt om alcohol te drinken kun je immers niet meer besteden aan groenten, fruit, peulvruchten, zuivel, noten, vette vis, vlees of plantaardige vervanging.

Heb je vragen over dit onderwerp en ben je benieuwd hoe jij zorgeloos van een drankje kunt genieten zonder dat dit jouw resultaat in de weg staat? Laat het gerust weten en stuur ons een berichtje.


– Team Deducated